Вітаємо Вас на сайті дошкільного навчального закладу "Теремок", cмт Терни!!!
Меню сайту

Годинник

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Авторизація

Тренінгове заняття для вихователів ДНЗ

«Інтелект і креативність – якості гармонійної особистості»

Мета. Усвідомлення креативності в собі та способи її розвитку.

Завдання тренінгу:

  • Розкрити поняття «креативність», «творчість»
  • Навчитися визначати якості креативної особистості та їх прояви
  • Усвідомити та навчитись долати бар’єри проявів креативності
  • Навчитись формувати навички і вміння управляти креативним процесом

Матеріал: музичний супровід, заготовлені бланки для тесту, пелюстки квітки з правилами роботи групи, «книга креативності», коробочка з побажаннями, м’який м’яч, стікери, таблички-назви груп «Креативність» та «Творчість», смайлики двох кольорів (за к-стю учасників), мікрофон, магнітна дошка, магніти, матеріали для творчості (кольорові серветки, фетр, кольоровий папір, вирізки із журналів, папір А4, папір А3, олівці, фломастери, маркери, ножиці, декоративні блискітки, газети, серветки для декупажу, ручки, клей та ін.)

 

ХІД ТРЕНІНГУ

 Психолог.  У сучасному , насиченому різноманіттям діяльності, світі ключового значення набувають здібності особистості, пов’язані з можливістю продуктивно діяти в умовах новизни та неоднозначності за браку інформації, за відсутності заздалегідь відомих способів дій, які гарантовано ведуть до позитивного результату. Сама креативність як феномен, у першу чергу, пов’язаний із творчими здібностями індивіда, стає необхідною ланкою у набутті особистісної та професійної ефективності.

   Оскільки заявлена концепцією освіти України XXІ століття особистісно орієнтована модель має впроваджуватися у життя, час повернутися обличчям до природної здібності дитини творити, підтримати її,  створити для її прояву сприятливі умови, стимулювати прагнення дошкільнят робити по-своєму, виявляти оригінальність. На жаль, безліч шаблонів, зразків, готових орієнтирів, запропонованих дорослими дитині для відтворення, притуплюють її прагнення до творчості. Вельми часто воно лишається незатребуваним, потенційним, ресурсним. Тобто таким, що не актуалізується, гальмується.

   Для розвитку творчих здібностей потрібно підштовхувати людей до рішення, а не вирішувати за них. Творче мислення починає працювати в кожної і будь-якої людини, коли саме життя, діяльність наражають її на певні труднощі, перепони, що виступають у вигляді більш чи менш складних задач, які збуджують її розум, примушують мислити, шукати і знаходити відповідні рішення.

   Сьогодні ми дізнаємось що таке «креативність» та «творчість», чим вони відрізняються та як розвивати креативність в собі.

   Щоб нам було зручно працювати визначимо правила роботи в групі:

(на пелюстках квітки надруковані правила, якщо правило приймається групою, то пелюстку прикріплюють до середини квітки)

  • Працювати за принципом «тут і тепер»
  • Позитивно ставитися до себе та до інших
  • Бути відкритим під час спілкування
  • Поважати думку іншого
  • Не критикувати відповідь члена групи
  • Уміти слухати одне одного
  • Працювати творчо

   Скажіть, будь ласка, чи згодні ви з даними правилами? Отже, правила прийняті й ми рухаємося далі.

 

Вправа «Самопрезентація»

Мета:

  • Познайомити учасників групи між собою;
  • Налаштувати учасників на роботу в групі;
  • Допомога в розкритті своїх особистісних якостей.

Психолог. Для того, щоб продовжити роботу, я пропоную вам по черзі (по колу) презентувати себе  групі, повідомивши таку інформацію:

  • Ім’я
  • Дві найкращі риси свого характеру
  • Основне захоплення

(кожен учасник представляє себе відповідно до запропонованого алгоритму)

Психолог. Дякую за самопрезентацію!

 

Вправа «Мої очікування»

Мета: визначення сподівань та очікувань учасників щодо заняття.

Психолог. Ми з вами визначили правила, за якими будемо працювати, презентували себе. Настав час вправи «Мої очікування». На стікерах напишіть свої очікування, озвучте їх і приклейте на нашій символічній книзі «Креативності». (На плакаті зображена книга. Учасники озвучують та прикріплюють свої очікування на неї.)

 

Вправа «Креативна людина»

Мета:усвідомити прояви креативності,особливості креативної особистості

   Передаючи м’яч один одному по колу, ви повинні, не повторюючись, назвати якості, особливості поведінки, що властиві, на вашу думку, креативній людині.

Психолог. То що ж таке креативність?  (Перегляд презентації)

 

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

  • Креативність та творчість: це одне і те ж? Обґрунтуйте відповідь.

 

Креативність  (лат. Creation – створення) – це здатність породжувати незвичні ідеї, відхилятися від традиційних схем мислення, швидко вирішувати проблемні ситуації.  

(Слайд 2). У порівняльній таблиці бачимо різницю між креативністю та творчістю. Початковим є креативність (як задаток), а потім творчість – як процес і результат.

(Слайд 3). Торренс, американський психолог – один із дослідників креативності, виявив причини: які перешкоджають творчому мисленню та причини, які заохочують розвиток креативності.

(Слайд 4). Креативність має такі параметри:

  1. Здатність до виявлення і постановки проблеми
  2. Продуктивність – спроможність до генерування великого числа ідей, асоціацій, варіантів вирішення проблеми
  3. Гнучкість – здатність швидко змінювати способи дій, переходити від одного класу об’єктів до іншого
  4. Оригінальність – спроможність відповідати на подразники нестандартно, рідкість, незвичайність, унікальність способу розв’язання певної проблеми
  5. Здатність удосконалити об’єкт, додаючи деталі
  6. Уміння вирішувати проблеми, тобто здатність до аналізу і синтезу.

(Слайд 5). Як же утворюється творчий процес? Психологи виділяють основні етапи творчого процесу.

Психолог. Ми з  вами вже знаємо, що таке креативність, чим вона відрізняється від творчості, розглянули її параметри , та етапи творчого процесу, тож настав час презентувати своє вміння креативно працювати.

 

Вправа «Малюнок креативності»

Мета: сформулювати суттєві характеристики креативності як властивості особистості, творчого процесу, а також відмінні особливості саме творчих продуктів діяльності.

 

Психолог.В центрі нашого кола лежать аркуші паперу та різноманітні засоби для малювання. Пропоную вам взяти аркуш паперу і намалювати креативність так, як кожен з вас її розуміє.

(На виконання даного завдання учасникам надається 3 хв. Протягом цього часу лунає спокійна музика)

Презентуйте свій малюнок і розкажіть як ви розумієте  поняття «креативність».

 

Психолог. Щоб краще пізнати рівень своєї креативності пропоную вам пройти тест креативності.

Тест «Креативність, творчий потенціал педагога»

Візьміть, будь ласка, аркуші з табличною розміткою.

Виберіть один з варіантів відповідей.

  1. Чи вважаєте ви, що світ який вас оточує, можна зробити кращим?
  1. Так
  2. Ні, він і так досить хороший
  3. Так, але тільки трохи
  1. Чи здатні ви своїми зусиллями змінити цей світ на краще?
  1. Так, у більшості випадків
  2. Ні
  3. Так, але в окремих випадках
  1. Чи вважаєте ви, що ваші ідеї могли б забезпечити значний прогрес у поліпшенні справи освіти?
  1. Так
  2. Так, але за сприятливих обставин
  3. Лише певною мірою
  1. Ваші творчі можливості та прагнення допоможуть у майбутньому змінити дещо кардинально?
  1. Так, напевно
  2. Це малоймовірно
  3. Можливо
  1. Коли ви плануєте розпочати якусь справу, ви завжди переконані в позитивному варіанті її вирішення?
  1. Так
  2. Часто маю сумніви
  3. Так, завжди
  1. Чи мрієте ви зайнятися справою, про яку мало що знаєте?
  1. Так, невідоме завжди приваблює
  2. Невідоме мене не цікавить
  3. Усе залежить від характеру цієї справи
  1. Вам необхідно виконати незнайому справу. Чи відчуваєте ви бажання зробити це досконало?
  1. Так
  2. Задовольняєтесь тим, чого встигли досягти
  3. Так, але тільки тоді, коли мені це подобається
  1. Якщо справа, якої ви не знаєте, вам подобається, чи прагнете дізнатися про неї якомога більше?
  1. Так
  2. Ні, хочу навчитися тільки основного
  3. Ні, хочу задовольнити тільки свою цікавість
  1. Коли вас спіткає невдача, то:
  1. Розчаровуєтеся, втрачаєте інтерес
  2. Припиняєте дію, бо її здійснення стає нереальним
  3. Продовжуєте робити свою справу, навіть тоді, коли перешкоди подолати важко.
  1. Виходячи з ваших міркувань, професію слід обирати відповідно до:
  1. Своїх можливостей, подальших перспектив для себе;
  2. Соціальної цінності та її престижу;
  3. Переваг, які вона забезпечить
  1. Чи легко ви можете зорієнтуватися на маршруті, який уже пройшли?
  1. Так
  2. Ні, боюся заблукати
  3. Так, але тільки там, де місцевість сподобалась та запам’яталась
  1. Чи зможете ви, прослухавши лекцію, зразу переказати увесь її зміст?
  1. Так, без проблем
  2. Усього згадати не зможу
  3. Запам’ятовується лише те, що цікавить
  1. Коли ви чуєте слово незнайомою вам мовою, чи можете його відтворити по складах, без помилок, не знаючи його значення:
  1. Так, без великих труднощів
  2. Так, якщо це слово легко запам’ятати
  3. Відтворю, але не зовсім правильно
  1. У вільний час я люблю:
  1. Залишатись на самоті, міркувати
  2. Бути в компанії
  3. Мені байдуже бути на самоті, чи в компанії
  1. Ви займаєтеся справою і припиняєте її тільки тоді, коли:
  1. Справу закінчено і виконано бездоганно
  2. Більш-менш задоволені результатом
  3. Не все ще вдалося зробити
  1. Коли ви на самоті, то:
  1. Мрієте про якісь абстрактні речі
  2. Шукаєте собі конкретну справу
  3. Іноді міркуєте про речі, пов’язані з роботою
  1. Якщо якась ідея захоплює вас, ви міркуєте над нею:
  1. Незалежно від того, де і з ким ви перебуваєте
  2. Роблю це тільки на одинці
  3. Там, де буде більш-менш спокійно
  1. Коли ви відстоюєте якусь ідею, то:
  1. Можете відмовитися від неї, якщо вислухаєте переконливі аргументи опонентів
  2. Тримаєтесь своєї думки, якими б не були аргументи
  3. Поміняєте свою думку, якщо супротив буде міцним

Підрахуйте бали, які ви набрали, таким чином: 

за відповідь «А» - 3 бали; «Б» - 1 бал; «В» - 2 бали

 

Питання 1,6,7,8 (блакитний сектор) – визначають межі вашої допитливості й креативні можливості

Питання 2,3,4,5 (Рожевий сектор) – свідчать про вашу віру в себе

Питання 9 і 15 (синій сектор) – характеризують вашу стійкість та переконливість

Питання 10 (червоний сектор) – виявляє вашу амбіційність

Питання 12 і 13 (оранжевий сектор) – свідчать про вашу «слухову» пам’ять

Питання 11 (салатовий сектор) – визначає особливості зорової пам’яті

Питання 14 (білий сектор) – засвідчує ваше прагнення бути незалежною особистістю

Питання 16,17 (фіолетовий сектор) – характеризують ваше вміння мислити абстрактно

Питання 18 (зелений сектор) – розкриває сутність вашої зосередженості на справах.

 

Загальна сума набраних балів показує рівень вашої креативності, творчого потенціалу.

 

49-54 балів. У вас доволі високий творчий потенціал, який надає вам великих особистісних та професійних можливостей. Якщо на практиці реалізувати ваші здібності, то вам розкриються різні форми творчості.

 

Від 24 до 48 балів. У вас нормальний творчий потенціал. Ви маєте необхідні якості, що допомагають вам творити. Шукати нові ідеї та рішення. Однак у вас є проблеми, які ускладнюють творчий процес. Поставтеся до себе прискіпливіше.

 

23 і менше балів. Ваш творчий потенціал обмежений, або ви недооцінили себе та свої можливості. Відсутність віри у свої сили може призвести до думки, що ви не здатні творити. Спробуйте подолати це в собі й тим самим ви розв’яжете проблему.

 

 

   Для розвитку креативності, як у дорослих так і у дітей,  можна використовувати різноманітні завдання, а саме:

  • Задачки-жарти
  • Головоломки
  • Задачі з сірниками
  • Гра «Придумай нову річ»
  • Гра «Класифікація»
  • «Пантоміма»
  • Гра «Казка навпаки» та багато інших завдань.

 

 

 

 

    На сьогодні широкої популярності у розвитку креативності набули друдли.

Друдл – це загадка-головоломка. Це малюнок, на підставі якого неможливо точно сказати, що це таке , але зате можна придумати безліч варіантів «що б це могло бути». Єдино правильної відповіді немає.

(Слайд 7). Подивіться на малюнок. Можливо це людина в костюмі з краваткою-метеликом, затиснена дверима ліфта, а може трикутник цілує своє відображення в дзеркалі? А тепер ваша черга придивитись уважно до малюнка і сказати  що це на вашу думку.

 (Учасники передають м’яч по колу і відповідають на запитання).

Психолог. Так, все це і ще багато чого завгодно. Ви можете побачити в цьому зображенні десятки різних ситуацій. Єдиної правильної відповіді немає. Даний друдл може бути всім, що ви йому припишете. І не обов’язково відповідь має бути реалістичною. Їй достатньо бути забавною, цікавою і трохи схожою на те, що зображено на малюнку.

 

Психолог. А зараз пропоную об’єднати наші індивідуальні сили у дві креативні команди: «Креативність» та «Творчість»

(Учасники об’єднуються у групи за кольором смайлика: салатові – креативність, блакитні - творчість )

 

   Існують зовнішні та внутрішні бар’єри креативності, так звані  антистимулятори, що в більшій чи меншій мірі негативно впливають на творчий процес. 

Дослідники вважають, що до внутрішніх бар’єрів можна віднести:
• незібраність, лінощі;
• незацікавленість у роботі;
• хвороби;
• незадовільний психічний стан;
• погані звички;
• робота без режиму;
• невміння організувати свій час;
• негативні якості характеру та мислення. 
 

Також вони називають зовнішні бар’єри:
• незручне середовище (наприклад, приміщення);
• сторонні перешкоди (шум, спека, холод і т. ін.);
• поганий психологічний клімат у колективі;

• обмеження часу для виконання творчої роботи
• неадекватна (занижена) оцінка діяльності керівництвом. 

 

Вправа «Нестандартний спосіб»

Мета: усвідомити бар’єри креативності.

Психолог. Я називаю предмет, а команді потрібно назвати три способи застосування цього предмета. Це потрібно зробити в короткий проміжок часу.

(Створюється зовнішній бар’єр: обмеження в часі)

  1. Штора
  2. Скатертина
  3. Пластикові стаканчики
  4. Пластикові ложки

 

Вправа «Пантоміма для кмітливих»

Мета: розвивати здатність генерувати ідеї, а також уміння керувати мімікою, жестами, рухами.

 

Психолог. Капітани команд, виберіть, будь ласка,  картку із завданням. Вам потрібно креативно зобразити того, хто вказаний у завданні за допомогою рухів, жестів, міміки, а команді відгадати, кого ж ви зображуєте.

  1. Веселу мавпочку, що радується своєму бананові;
  2. Маленьке ведмежа, яке жадібно поїдає свій мед та ін.

 

Вправа «Груповий колаж»

Мета: вчити усвідомлювати бар’єри креативності, розвивати креативність в собі та вміння презентувати свої ідеї в групі.

Психолог. Вам потрібно із запропонованих матеріалів створити колаж та придумати віршик (слоган), перша команда про креативність, друга команда про творчість.

Є зовнішній бар’єр: обмеження в часі 10 хв.

 

(Слайд 8). Розглянемо вісім заповідей від творця ідей!

 

Рефлексія

Психолог. Отже, наш тренінг добігає кінця. Чи здійснилися ваші очікування? Що сподобалося найбільше?

 

   Шановні учасники! У Європі є така традиція – подавати тістечка з найкращими побажаннями. Пропоную кожному дістати з коробочки  по одній записці, яка підкаже, що вас чекає найближчим часом.

(Учасники виймають із коробочки записки з побажаннями).

 

  Отже давайте подякуємо один одному за роботу! (оплески)

 

 

 

Пошук

Календар
«  Вересень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Погода

вологість:

тиск:

вітер:


Розповісти

Друзі сайту
Тернівська ЗОШ І-ІІІ ступенів

Ви зайшли на сайт під ім'ям: Гість. Вийти